יום שלישי, 7 באפריל 2009

ויטמינים לתינוקות

עוד בבית החולים הופתענו לגלות שמשרד הבריאות ביטל את ההנחיה לתת ויטמין A לתינוקות. יתרה מכך, בכתבה ב-ynet שקישרתי אליה כתוב שכמות עודפת של ויטמין A עלולה להזיק. נראה מוזר - הרי עד עתה היינו חייבים לתת לתינוקות ויטמין A וכעת זה פתאום מסוכן. אני מבין שההנחיות מבוססות על מחקרים, ומחקרים חדשים מחליפים את הישנים, אבל אם התוצאות של המחקר הקודם לא היו כל כך מבוססות אז מומחי המשרד היו אמורים להבין את זה ולא לתת הנחיה שאולי יש בה נזק.

אני עוקב אחרי ההנחיות של משרד הבריאות ולפעמים הן ממש מגוחכות. הרבה פעמים הן באות בתגובה לתחקיר או אירוע טראגי ומשדרות פאניקה. הבעיה היא שהן נוגעות לענייני בריאות ואף אחד לא רוצה לקחת סיכון. אני זוכר את הפאניקה שנוצרה לפני 3 שנים בעקבות כמה מקרים של מוות בעריסה, ומשרד הבריאות פרסם שורה של הנחיות, חלקן הגיוניות (לא לעשן ליד תינוקות) וחלקן מוזרות. אחת ההנחיות, שעד היום אינני מבין את ההגיון מאחוריה, אומרת שיש לתת לתינוק מוצץ.

ידעתי ששקד, שהיה אז בן פחות מחצי שנה, לא יסכים לנסות מוצץ. עוד מהבטן הוא היה מכור למציצת אצבע (רואים באולטרה-סאונד), וכבר בגיל שבוע הבנתי שמוצץ לא מעניין אותו. כששמעתי על הנחיות משרד הבריאות איכשהו שכחתי את כל זה ורצתי לקנות לו מוצץ. קניתי מוצץ צבעוני ויקר, אבל זה לא הרשים את שקד. גם ניסיונות השכנוע האינטנסיביים לא עזרו, והמוצץ מצא את מקומו בפח כעבור יומיים.

מאז אני פחות מתרשם מהנחיות משרד הבריאות. כעת אני מנסה לשכנע את ג'ודי שנוותר גם על ויטמין D. הוויטמין הזה נמצא בכמות מעטה יחסית בחלב אם, אבל חשיפה מספקת לשמש גורמת לייצור ויטמין D בכמויות גדולות, במיוחד אצל אנשים שצבע העור שלהם בהיר יחסית. ההמלצה לתת את הוויטמין היא כמובן כללית ואינה מתייחסת לתינוקות ספציפיים. בינתיים שכנעתי את ג'ודי לצאת מדי בוקר לטיול יומי עם לוטם באור השמש, אבל על הפסקת מתן הוויטמין היא לא רוצה לשמוע. את התשובה שלה יכולתי לצפות מראש: "בענייני בריאות לא לוקחים סיכון".

6 תגובות:

יוחאי אמר/ה...

לגבי טיול בשמש - אמא שלי מספרת שסבתא היתה מוציאה אותה בתור תינוקת לשמש כי "שמש זה בריא". אחרי שנים התברר שזה היה בריא ברוסיה, אבל בארץ זה לא כל כך בריא.

חשוב לכן לדעת מהי כמות השמש הדרושה לייצור ויטמין D. באקלים ישראלי, ובמיוחד בקיץ, אנחנו סופגים מספיק קרינה בכל "סתם" יציאה החוצה, ובעצם רב נזקה של השמש על תועלתה.

יש להגן על עורה של לוטם בקרם שיזוף, או עדיף בבגד ארוך וכובע (עד המחקר הבא שיראה את נזקי הקרם לעור, ונזקי הכובע לצמיחת השיער ונזקי הבלוגים למגיבים תגובות ארוכות מדי).

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

אני מסכים - חשוב להיזהר מהשמש. אנו יוצאים בדרך כלל בשעות שבהן השמש לא חזקה ולכן אנו לא משתמשים בקרם. אנו גם נזהרים מחשיפה ממושכת של העור לשמש.
לגבי ויטמין D, בסופו של דבר התפשרנו על מנת ויטמינים אחת פעם ביומיים.

אנונימי אמר/ה...

יש כאן קצת אינפורמציה שגויה.
ויטמין ה-D שמקבלים בכמוסות/טיפות וכו' הוא ויטמין D מופעל.

חשיפה לשמש אינה תורמת לייצור ויטמין D. ויטמין זה מגיע אלינו בעיקר דרך תזונה, אך הוא מגיע בצורה "רדומה".

השהייה בשמש גורמת ל"הפעלת" ויטמין ה-D.

כמו-כן משרד הבריאות מדבר על מחסור בויטמין D לעומת ממוצע העקומה. רק שזהו שקר די מכוער, אם יותר מ 90% נמצאים מתחת לממוצע וחיים בסדר עם זה, כנראה שהממוצע אינו הממוצע...

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

לאנונימי - אני לא מסכים שהמידע שגוי. ויטמין D3 נוצר בעור מכולסטרול שנמצא באופן טבעי בגוף האדם (או ליתר דיוק מצורה של כולסטרול שנקראת 7-dehydrocholesterol). הוויטמין נוצר בעת חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה שמגיעה מהשמש.

אני מפנה למאמר סיכום בנושא ייצור ויטמין D בגוף:
http://www.endotext.org/parathyroid/parathyroid3/parathyroidframe3.htm

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

ובהמשך לתגובתי הקודמת - ויטמין D עובר בגוף שני שלבים נוספים לאחר יצירתו והופך לחומר שנקרא קלציטריול (calcitriol) וזו הצורה הפעילה של הוויטמין. ליצירת החומר הפעיל מוויטמין D אין קשר לקרינת השמש.

יוני אמר/ה...

יציאה עם תינוק לשמש מזיקה יותר מאשר ויטמין D לתינוק