יום שני, 4 במאי 2009

האם ניתן לבשל ביצה עם טלפונים סלולריים?

אדם די מוכר שפגשתי במילואים שאל אותי את השאלה הזו לפני כמה שנים טובות. אני זוכר שמיד עניתי לא, אבל הוא התעקש שאם לוקחים הרבה טלפונים זה אפשרי. לא רציתי להגיד שמדובר בשטויות, אז ניסיתי לשכנע אותו בעזרת חישובים של הספקים וטמפרטורות. לא הצלחתי. Brainiac עושים זאת טוב יותר:



טלפון סלולרי פולט קרינה אלקטרומגנטית בתחום המיקרוגל, בדיוק כמו תנור מיקרוגל. תנור מיקרוגל משדר קרינה בעצמה גבוהה מאוד (הספק של מאות ואט) לעבר מזון, ומחמם אותו באמצעות חימום דיאלקטרי. חימום דיאלקטרי פועל על מולקולות שיש להן קוטביות, כלומר המטען החיובי והמטען השלילי מפוזרים במקומות שונים במולקולה. קרינה אלקטרומגנטית מורכבת משדה חשמלי ומשדה מגנטי שגודלם משתנה כל הזמן. השינוי בשדה החשמלי גורם למולקולות הקוטביות להסתובב במהירות. תנועה מהירה של מולקולות שקולה לעליית טמפרטורה, כלומר הקרינה גורמת לחומר שעשוי ממולקולות קוטביות להתחמם. החומר שמתחמם הכי טוב בצורה זו הוא מים נוזליים, וזו הסיבה לכך שמזון המכיל מים מתחמם מהר במיקרוגל.

ההספק של טלפון סלולרי הרבה יותר נמוך, בסביבות 2 ואט לכל היותר. יתרה מכך, הקרינה של הטלפון הנייד מתפזרת לכל הכיוונים, בעוד שהקרינה במיקרוגל מכוונת לעבר המזון. כפי שרואים בסרטון של Brainiac אפילו מאה טלפונים לא יספיקו. חוץ מזה, כמות גדולה מדי של טלפונים תגרום להפרעות הדדיות ביניהם, ולכן אין טעם להגדיל יותר מדי את מספר הטלפונים משום שהשיחות יתחילו להתנתק.

בחופשה מהמילואים מצאתי את המקור למתיחה הזו: "בישול נייד" משנת 2000. זו אכן מתיחה משעשעת, במיוחד הקטע שבו רשום להפעיל רדיו. מכשיר רדיו כמובן לא קשור כלל לנושא. ראשית הוא רק קולט קרינה ולא משדר כלום, ושנית הוא עובד בתחום תדרים הרבה יותר נמוך. נקודה נוספת: כשמשתמשים בכמות קטנה של טלפונים אין משמעות לכך שהביצה נמצאת ביניהם. הם ממילא משדרים לכל הכיוונים, והם בכלל לא מתקשרים ישירות האחד עם השני, אלא תמיד דרך אנטנות ממסר.

ולמי שמעוניין, ניתן לבשל ביצים במיקרוגל, אבל לא כדאי להכניס ביצים עם הקליפה. החימום המהיר של הנוזלים בתוך הביצה יגרום לעליית לחץ מהירה ולפיצוץ של הביצה.

דרך אגב, גם פופקורן לא ניתן להכין בעזרת טלפונים סלולריים. הסרטון שהסתובב ביוטיוב בשנה שעברה היה בעצם מתיחה לצורכי פרסום.

לקריאה נוספת: פופקורן סלולארי - האמת בבלוג של אורן פרבר

4 תגובות:

Sharon Brizinov אמר/ה...

סוף סוף הסוגייה הובנה במלואה.

אבל מה יקרה אם ניקח טלפון סלולרי, אף על פי שההספק שלו נמוך, ונפעיל אותו במשך זמן ארוך מאוד, אל מול ביצה, בצורה שכמות הגלים הכי גבוהה תקלט בביצה, האם גם אז היא לא תעבור שינוי משמעותי?

-אני מנסה להבין דרך הדוגמא עד כמה הטלפונים פוגעים לנו במוח, שהרי רובנו רוב היום מדברים ללא הפסקה בטלפון כשידנו מצד אחד המוח מצד שני ומקור הקרינה בניהם, ככה שהרבה מאוד קרינה כן נקלטת במוח ופחות מתפזרת..

תודה רבה!

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

שאלה יפה. אם הביצה מבודדת מהסביבה, אז אחרי זמן ארוך מאוד של חשיפה לקרינה מהטלפון הסלולרי היא אכן תתחמם. אבל בפועל ביצה חמה מאבדת אנרגיה לסביבה במהירות גדולה למדי, ולכן הטמפרטורה שלה כמעט שלא תעלה (סדר גודל של מעלות צלזיוס בודדות לכל היותר).

לגבי השפעה אפשרית של טלפון סלולרי על גוף האדם - אכתוב את מה שאני יודע על כך בפוסט נפרד.

אורן פרבר אמר/ה...

מעלה.

הוספתי כלינק בפוסט תאום
http://www.notes.co.il/farber/48124.asp

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

הוספתי גם אני את הפוסט שלך כקישור בסוף הפוסט שלי :-)

אגב, משיחות עם תלמידים אני מקבל את הרושם שהיום כבר לא קונים את זה שאפשר לבשל עם טלפון סלולרי, אבל לפני שנה-שנתיים היה קשה יותר לשכנע...