יום חמישי, 4 במרץ 2010

הומוסקסואליות אצל בעלי חיים

בגיליון החדש של גליליאו (מרץ 2009) מופיע מאמר מעניין של ד"ר אבי ארבל הדן בנושא הומוסקסואליות בקרב בעלי חיים. ארבל מלווה את המאמר בשלל דוגמאות ומראה שהתופעה נפוצה יותר ממש שאולי חושבים. במשפט מפתח בכתבה אומר ארבל:
נמצאו מינים אחדים שבקרבם רק קשר זוגי הומוסקסואלי הוא קבוע ואילו הקשרים ההטרוסקסואליים הם בעלי אופי זמני וחולף!
כתבה מרתקת ומומלצת.

יש לומר שלא מרבים ללמד את הנושא הזה שיש לו חשיבות לגבי התנהגות בעלי חיים, ואם אני זוכר נכון באופן אישי מצאתי אזכור מפורש של הומוסקסואליות בקרב בעלי חיים רק בספר אחד שקראתי לפני שנים ושמו נשתכח ממני. אני מתאר לעצמי שהדבר נובע מהחשש שהתנהגות שכזו בטבע תיתן לגיטימציה להתנהגות הומוסקסואלית בקרב בני אדם. בתור אחד שלא רואה בהומוסקסואליות סטייה כלשהי אלא נטייה טבעית אצל אנשים רבים הגישה הזו נראית לי מגוחכת.

כפי שמזכיר אבי ארבל במאמר גם אצל כלבים קיימת הומוסקסואליות. כשגרתי בתל אביב הייתי יוצא הרבה עם הכלב שלי, שאקי, להסתובב בשכונה ויצא לי להכיר כלבים בעלי נטיות רבות ושונות. היו זכרים שהעדיפו נקבות, היו כאלו שהתעניינו רק בזכרים והיו כאלו שגם וגם. היו גם נקבות שנטלו את תפקיד הזכר, ובאינטרנט מצאתי לא מזמן שיש אפילו כלבים שמחפשים חתולים.

מעניין לא פחות להתבונן בבעלי הכלבים. פעם אחת יצאתי מהדירה, ירדתי במדרגות, ובכניסה לבניין עמד כלב קטן, קשור ברצועה, שמיד ניסה לטפס על הכלב שלי. "תעזוב אותה", אמרה בעלת הכלב לכלב שלה. היא הייתה לבושה בהידור ודיברה במבטא אירופאי מיושן. "זה לא היא, זה הוא", אמרתי לה בחיוך, אך היא התעלמה ממני ומשכה בכוח את הכלב שלה שהיה מרוכז מאוד במשימתו. "אל תתעסק יותר עם כלבות רחוב", שמעתי אותה מפטירה לעברו כשהתרחקו מעט. "זה לא היא, זה הוא", צעקתי אליה מרחוק בכעס, אבל היא התעלמה שוב. ועל כן אני יוצא כעת בפנייה נרגשת לבעלי הכלבים: אנא, הכירו בנטיות של הכלבים שלכם!

5 תגובות:

פילוסופיה מדע וחברה אמר/ה...

ראשית, תודה על המאמר המעניין. בתור הומו אני מכיר את הטיעונים לכאן ולכאן - אלו שטוענים שזה לא טבעי, לעומת אלו שטוענים שיש התנהגות כזו גם בטבע.

שנית, אומנם נחמד לראות חיזוק נוסף לטיעון שזו התנהגות שקיימת גם בטבע, אבל לדעתי האישית - אין זה מעלה ואין זה מוריד. לא צריך לחכות לאישורם של "תירוצים מוצדקים" (ואפילו מדעיים) כדי לקבל את השונה ואת האחר.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה על התגובה. אני מסכים אתך במאה אחוז.

lotem אמר/ה...

זה לא מדוייק להתייחס להתנהגויות שרואים אצל בעלי חיים הומוסקסואליות.
הבעיה מתחילה בהגדרה של הומוסקסואליות.
האם בני אותו מין שחיים יחד אך לא מקיימים יחסי מין נכנסים בהגדרה? האם קיום יחסי מין עם אות זוויג כל עוד אין נקבות בסביבה נחשב?
נכון יותר להתייחס אל התופעות האלה כנפרדות, ולהפריד אותן גם מההגדרה האנושית של הומוסקסואליות. עד שלא תוכל לשאול את החיה האם היא באמת נמשכת לחיה השניה ומה המניעים שלה זה לא הומוסקסואליות.
הנכון הוא להגדיר התנהגות זוגית בקרב בני אותו זוויג והתנהגות מינית בקרב בני אותו זוויג.
לנו כבני אדם אין הרבה מושג לגבי המשמעות של ההתנהגויות האלה עבור בעלי החיים והאם המשמעות דומה לזו שאנחנו מייחסים אליה.
זה בעיקר האנשה שאינה במקום

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

היי לוטם - תודה על התגובה.

אני הלכתי בעקבות אבי ארבל שהזכיר במאמר חמישה דפוסי התנהגות, שמשמשים חוקרים לצורך הגדרת התנהגות הומוסקסואלית בקרב בעלי חיים: חיזור בקרב בני אותו זוויג, הפגנת חיבה ומגעים לרוב באמצעות מגע שאינו כולל נגיעה באיברי המין ומגעים מיניים, מגע מיני בין בני הזוג, יצירת קשר זוגי קבוע בין בני הזוג, הורות משותפת וגידול צאצאים.

עד כמה שאני מבין אלו הם המאפיינים של התנהגות הומוסקסואלית גם בקרב בני אדם, ואם נחליף את "בני אותו מין" ל"בני המין השני" נקבל, לפי ראות עיני, את המאפיינים הבסיסיים של התנהגות הטרוסקסואלית אצל בני אדם ואצל חיות.

עם זאת, אני מסכים שהפסיכולוגיה של האדם שונה והיא נותנת מאפיינים נוספים הייחודיים לאדם - הן בקשרים הומוסקסואליים והן בקשרים הטרוסקסואליים.

אגב, המאמר מלא בדוגמאות (כמו הברבור השחור) שמעידים כי יש זכרים שבפירוש מעדיפים לחיות עם זכרים אחרים ולגדל יחד עמם צאצאים. הנקבות משמשות רק לצורך הטלת ביצים ולאחר מכן הן מסולקות.

אנונימי אמר/ה...

האדם הוא היצור היחיד בעולם שמסוגל להרוג בעל חיים אחר כי הוא הומו:

היכה כלב למוות "כי הוא הומו"
http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-23149,00.html