יום ראשון, 2 במאי 2010

הטלפון הנייד של העתיד

תוצאות מחקר מעניין אודות החשיבות של הטלפון הנייד בחיי בני הנוער מתפרסם בבלוג תנועת הנוער של עומר קפלן. באופן לא מפתיע, המחקר מראה שהטלפון הנייד הוא גורם חשוב ומרכזי בחיי הנערים האמריקאים שהשתתפו בסקר. אני משער שהמצב בארץ דומה. אני זוכר שיחה מעניינת עם מורה שהסביר לי איך התלמידים בוחנים אותו לפי סמלי הסטטוס, ובראשם הטלפון הנייד שלו, ואני זוכר פעם אחרת כשתלמיד ששמע הרצאה שלי נדהם לראות אותי מוציא מהכיס (אחרי השיעור) טלפון נייד מדגם מיושן. הבחור ממש רדף אחרי והתעקש לראות את "המוצג הפרהיסטורי" (שהיה בערך בן חמש שנים בסך הכל).

כבר כתבתי על כך שמערכת החינוך חייבת להבין ולהכיר את המצב החדש ואת בני הנוער של היום, שעולם המושגים שלהם שונה מאוד מעולם המושגים של המורים. רק כך ניתן יהיה להגיע אליהם ולזכות בהקשבה במהלך השיעורים. החוכמה היא להבין שהטלפון הנייד נמצא ויישאר כאן, ואולי אפילו לחפש דרכים להשתמש בו על מנת לזכות בקשב ובעניין. אני, למשל, משלב את הטלפון הנייד בהדגמות שונות. הדגמה נחמדה שכזו היא בדיקת הקיטוב של האור שיוצא מטלפון בעל מסך LCD באמצעות מקטב. ארחיב על כך בפעם אחרת. כעת אני רוצה לגעת בנקודה שונה ולנסות את כוחי בעתידנות.

אני רוצה לעשות משחק ניחושים של "איך ייראה הטלפון הנייד בעוד עשר שנים?", ואתם מוזמנים לעזור לי. אז הנה הניחושים שלי - טלפון העתיד יכלול:
  1. אמצעים לשימוש אישי במדיה דיגיטלית. למשל: חיבור פשוט למשקפי וידאו שיסופקו עם הטלפון, אוזניות קטנות יותר.
  2. GPS עם יכולת הכוונה ידידותית בעזרת מפות, צילומי רחובות, צילומי לוויין וצילומי אוויר.
  3. חיבור לטלוויזיה בלוויין.
  4. חיבור ישיר ומהיר לאתרים ספציפיים באינטרנט על מנת להוריד קבצים ביעילות, למשל אתרי שיתוף קבצים. בצורה זו ניתן יהיה להוריד שיר באופן כמעט מיידי, כמה שניות אחרי שחשבנו שיהיה נחמד לשמוע את השיר הזה.
  5. אפליקציות חברתיות חדשות בסגנון פייסבוק. אני מנחש שיפותחו רשתות חברתיות שיפעלו בעיקר או רק בטלפונים ניידים. הן יהיו דיסקרטיות יותר ויאפשרו נוחות רבה יותר בשיתוף חוויות וקבצים עם חברים. יכול להיות שיהיה גם אתר שיהיה ניתן לגשת אליו מהאינטרנט הרגיל, אבל לב המערכת יהיה בטלפונים הניידים.
  6. מערכת לאיתור טלפונים של חברים/ילדים על מנת לדעת היכן הם נמצאים בכל רגע נתון. למרות הבעייתיות הנובעת מכך, אני חושב שיש דרישה של הורים שרוצים לדעת איפה הילדים ושחברים או בני זוג יסכימו לוותר על הפרטיות ולגלות באופן אוטומטי את מקום הימצאם במקרים מסוימים.
  7. שליטה באמצעות קול על כל פעולות המכשיר.
  8. יצירת הודעות קול והודעות וידאו ממוחשבות שאותן ניתן לשלוח ללקוחות אחרים. למשל, יצירת סרטון אנימציה מצחיק בטלפון עצמו בעזרת הוראות פשוטות, או הודעה קולית ממוחשבת כשרוצים להודיע שמתעכבים.
  9. יצירת רינגטונים על ידי הלקוח באמצעים פשוטים, כלומר המכשיר ינחש מה הלקוח רוצה וינסה להתאים לו מנגינה חדשה.
  10. שימוש בחומרים גמישים בגוף הטלפון יאפשרו עיצוב אישי של הצורה החיצונית.
  11. מערכת שמאתרת סימני מצוקה רפואיים אצל הלקוח ומדווחת על כך ישירות לשירותי הרפואה המהירה.
  12. יכולת זיהוי ותשלום כמו של כרטיס אשראי. 
והנה מה שנוקיה חושבים על טלפון העתיד:



מה שבטוח: סקר שייערך בעוד עשר שנים יראה שבני הנוער לא רואים את עצמם בלי טלפון הכולל את כל החידושים האחרונים...

9 תגובות:

ולנסיה אמר/ה...

הרבה מהדברים שתיארת בטלפון ההיפותטי של עוד 10 שנים קיימים כבר הרבה זמן ואפילו נפוצים.

1.
משקפי וידאו לא ממש תפסו, למרות שמנבאים אותן מאז האייטיז וקיימים כמה דגמים היום. מבחינת אזניות - אין אזניה שלא תתחבר לטלפון מודרני מכיוון שהחיבורים סטנדרטיים ולאלו שפחות - יש מתאמים. אוזניות bluetooth אלחוטיות מייתרות לחלוטין אפילו מתאמים וכבר לפני 3 שנים יצאו מכשירים ששידרו BT סטריאופוני.

2.
בטח לא הבנתי את הסעיף הזה, מלבד שפע תוכנות הניווט למגוון מכשירים, כיום כל ספק סלולארי מציע שירות ניווט שבדר"כ מבוסס על יישום ג'אווה שעובד גם על מכשירים פשוטים יותר.

3.
קיימים כמה מכשירים שמתחברים לטלויזיה באנטנה. לא תפס במיוחד. אני מאמינה שהעתיד של הוידאו (גם למסכים הגדולים) הוא בלאו הכי על גבי הפס הרחב, שיאפשר VOD וגם שידורים חיים. אפשר להשיג היום תכנים טלויזיוניים אונליין (וגם סתם להוריד אל המכשיר), אבל חווית הצפיה על המסך הקטן (אפילו של האייפון ותואמיו) היא בינונית במקרה הטוב.

4.
אני חושבת שזו נבואה בעייתית כי היא סותרת באופן מיידי את האינטרסים הברורים של הספקיות. דברים שהספקיות מאוד לא רוצים נוטים להתעכב אם לא להיעלם.

5.
אני לא מבינה מה הייתרון של אפליקציה כזו על פני אפילקציות פייסבוק ו-IM שיש היום במכשירים.

6.
מערכות איכון תמיד היו מאוד בעיתיות. יש היום כמה "משחקי חברה" מבוססי מיקום, אבל רק ימים יגידו אם זו מגמה שתתפשט או טרנד מקומי שידעך.

7.
עד כה בכל המכשירים שהחזיקו בתכונה זו היא הייתה עלובה ביותר. התחום יזדקק לפריצת דרך משמעותית בזיהוי קולי (ואז עוד אחת כדי לאפשר זיהוי קולי סביר בתנאי השמע הירודים בהם אנחנו משתמשים בטלפונים סלולאריים) כדי שהוא יהיה באמת שימושי ונוח.
ד"א זיהוי קולי מובנה היום כמעט בכל (או בכל, אני לא בטוחה) מכשירי סימביאן והרבה מכשירי ווינדוס מובייל. סביר להניח שגם באחרים, אני כבר פחות מעודכנת.

8.
היה שירות כזה, אני חושבת שבסלקום (אולי באורנג'?). עד כמה שזכור לי הוא היה נסיוני ונכשל. בכל אופן אין מניעה ליצור אפליקציה כזו כבר כיום כמעט לכל מכשיר חכם. זו רק שאלה של תוכנה, כל מכשיר היום מסוגל לתמוך בהודעות מולטימדיה (MMS) בתנאי שיש לקו שלו אפשרות להתחבר להעברת נתונים (לרוב דורש חבילת גלישה).

9.
שוב, נשמע לי כמו עניין של תוכנה.

10.
ראיתי כבר כמה פרוטוטייפים (בוידאו...) - אכן אפשרות מגניבה.

11.
קיים מכשיר כזה, בנתיים רק אחד. מצטערת, ברח לי שמו.

12.
לא כ"כ הבנתי. יש כמה מערכות תשלום דרך הנייד שמנצלות את החיבור הישיר לחשבון הבנק של החשבון החודשי. אפילו יש מכונות אוטומטיות שמקבלות תשלום דרך הנייד ואפשר לשלם דרכם חנייה בכחול-לבן.

שני סעיפים שהיו חסרים לי ברשימה ונראים כאילו הם עומדים לנסות את מזלם להפוך ללהיט הסלולארי הבא הם מיקרו מקרנים ומציאות מתוספת (augmented reality).

לדעתי שילוב של זיהוי מחוות יעיל (נעשו כבר כמה נסיונות מגושמים במכשירים שמזהים תנועות שיקשוק וכיום ישנם כמה דגמים עם חיישן תנועה יותר משוכלל), יכולת הקרנה משופרת ושימוש בשאר התכונות שקיימות כיום במכשירים (GPS, מצלמה, חיישני אור וכו') יצרו מכשירים שחווית השימוש היום-יומי בהם היא משהו שאנחנו נתקשה לדמיין.

קישורים:

מיקרו מקרן במכשיר של מוטורולה:
http://www.gadgetvenue.com/motorola-to-use-micro-projector-in-phone-07254949/

מציאות מתוספת:
http://blog.ted.com/2009/03/sixth_sense_demo.php

אנונימי אמר/ה...

אריה, הדברים שרשמת קרובים למימוש או שמומשו בצורה חלקית. אני שואל את עצמי ואותך אם צפויה מהפכה אמיתית או שרק תוספות קטנות.

יש לי את אחד הדגמים החדישים שיצאו בישראל (לא רוצה לפרסם כי אני לא הכי מרוצה) ואחרי חודשיים של שימוש אני יכול לומר שאני משתמש כמעט אך ורק בשיחות, הודעות טקסט וצילום. כל היתר - נחמד, אבל לא הכרחי עד לא נחוץ.

אלעד טורצ'ין אמר/ה...

אני חושב שבנוסף לפיתוחים הטכנולוגיים בנושאים נחוצים - כמו הפחתה של קרינה וכו', יהיו גם פיתוחים בנושאים של חווית המשתמש כמו- מציאות מוגברת ע"י שימוש במצלמה וכו'...

ספי אמר/ה...

וכמובן סוללה חזקה יותר שלא צריך לטעון פעם ביום. זה די מטרד...
מה עם טעינה מהשמש כמו שהיה פעם במחשבונים. יש סיכוי?

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה על התגובות - החכמתי!

בתשובה לאנונימי, אני חושב שעשר שנים הן פרק זמן קצר מדי לכניסת טכנולוגיות חדשות לגמרי. אני סבור שמה שנראה בעשור הבא זה בעיקר שכלול ופיתוח של רעיונות שקיימים היום, בין אם הם מיושמים בצורה שעדיין לא הפכה אותם לפופולריים או שהם נמצאים בשלבי פיתוח (ותודה לוולנסיה על הרשימה המפורטת).

לצורך מהפכה אמיתית צריך רעיונות מדעיים חדשים, וכניסה של רעיונות כאלו לשוק לוקחת בדרך כלל עשרות שנים.

גיל בליי אמר/ה...

הצעה נוספת: שילוב של מקרן, מקלדת וירטואלית מוקרנת (http://www.lumio.com/) ואפליקציה מתאימה, יכול לחסוך לילדי העתיד את הצורך להביא ספרים לבית הספר - הטלפון הנייד יקרין את ספרי הלימוד על משטח שנמצא מול התלמיד, והמקלדת תאפשר להחליף את המחברות.
זה גם טוב נגד כאבי גב...

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

או, זה יהיה נהדר. השנה קנינו ספרים לכיתה א' לתאומים ב-1000 שקל - ממש מכה :-)

אוננות אינטלקטואלית אמר/ה...

הסרטון של נוקיה ממש מעורר השראה. ננוטק פשוט מרתק אותי בצורה שאי אפשר לתאר - עם כל האפשרויות המדהימות שהוא צופן בחובו. אם זה הסלולרי של העתיד - אני רץ לקנות :-)

שי אמר/ה...

הנה מה ש TI חושבת שיהיה בפלאפון העתיד
http://www.youtube.com/watch?v=B-RuuD2gR-c