יום ראשון, 29 באוגוסט 2010

היום האחרון של פומפיי

אם יש לכם שעה פנויה אני ממליץ על סרט של ה-BBC המתאר את היום האחרון של העיר פומפיי, שנחרבה בהתפרצות הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה. הסרט מבוסס על שחזור מדויק של האירועים הוולקניים, ושזורים בו קורותיהם הדמיונייים של מספר תושבים ששרידיהם נמצאו בחפירות העיר. בעזרת השרידים הללו הרכיבו יוצרי הסרט תיאור של היום האחרון בחייהם.
הסרט נקרא: Pompeii - The last day


אחד הגיבורים של הסרט הוא פליניוס הזקן שיצא לחלץ את ידידיו מהתופת. אחיינו, פליניוס הצעיר, נשאר במיסנום וצפה בהתפרצות מרחוק, עד שענן האפר הגעשי הגיע גם לשם והוא נאלץ לברוח. שנים מאוחר יותר הוא כתב תיאור מפורט של האירועים בשני מכתבים שאותם שלח לידידו ההיסטוריון קורנליוס טקיטוס (המכתב הראשון והשני).

התיאור של ההתפרצות המופיע במכתביו של פליניוס הצעיר הפך למעין תיאור סטנדרטי של סוג מסוים של התפרצות געשית. התפרצות כזו, המכונה התפרצות פליניאנית, מתאפיינת בעמוד של גז ואפר געשי המגיע לגובה של עשרות קילומטרים. הסכנה לתושבים המתגוררים במרחק של עשרות קילומטרים מהר הגעש נובעת משתי תופעות שמתרחשות אחרי ההתפרצות הראשונית. התופעה הראשונה היא גשם של אפר ושל סלעים קלים ונקבוביים הקרויים פומיס, והשנייה היא זרם פירוקלסטי הרסני המורכב מגזים ומסלעים חמים מאוד. הזרם הפירוקלסטי יוצא מהר הגעש, מתגלגל במורד ההר ומתקדם במהירות רבה על פני הקרקע, ותוך כדי כך משמיד כל מה שנמצא בדרכו. מרבית תושבי פומפיי ושאר הערים שנפגעו מההתפרצות של 79 נהרגו כנראה בגלל הזרמים הפירוקלסטיים.

מיפוי של הר הגעש וזוב וסביבתו באמצעות מכ"ם שהוצב על מעבורת החלל אנדוור
מקור: NASA

ולגבי השאלה המסקרנת והחשובה אם אסון בסדר גודל כזה יכול להתרחש שוב, התשובה היא כן. הווזוב עדיין פעיל וסביר מאוד שתתרחש התפרצות חזקה בעתיד. נכון שיכולת החיזוי שלנו לגבי התפרצות הר הגעש השתפרה מאז ימי פומפיי, וניתן לצפות את ההתפרצות כמה ימים מראש, אבל לא בטוח שזמן זה יספיק על מנת לפנות את מיליוני האנשים החיים בנאפולי ובסביבתה. עוד על כך בסרט מעניין מ-2007 העוסק בהר הגעש וזוב.

 בפומפיי פזורים העתקי גבס של אנשים כפי שנראו ברגע מותם. ההעתקים הוכנו על ידי מילוי חללים בקרקע שמקורם באותם אנשים שכוסו באפר געשי. התצלום נעשה על ידי בעת ביקור בפומפיי ב-1999.

6 תגובות:

עומר ר. אמר/ה...

גם אני ביקרתי בזמנו בפומפי. מקום מרשים במיוחד ציורי הקיר

אנונימי אמר/ה...

תודה באמת סרט טוב

Unknown אמר/ה...

מדהים איך ניתן להקפיא רגע אחד בהיסטוריה. האירוע מאפשר לנו לחזור אחורה במעין מכונת זמן ליום אחד בפומפיי לפני כאלפיים שנה. ההיסטוריה הרבה פעמים ניתנת לנו בכתב וההיסטוריונים מתארים אירועים גדולים. בחורבות פומפיי יש לנו הזדמנות נדירה לבחון את אורח החיים של חברה שלמה.

גיל בליי אמר/ה...

הפוסט הזכיר לי תיאור חלופי לימיה האחרונים של פומפיי, המופיע בסדרה "דוקטור הו" עונה 4, פרק 2 (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fires_of_Pompeii).
ייתכן שאחדים יחלקו על האמינות המדעית של התאורים הפרק...

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

פרק נהדר. מצאתי קישור ישיר:
http://video.google.com/videoplay?docid=3993658238927445648#

אנונימי אמר/ה...

די פוסט נחמד. אני פשוט נתקלתי בבלוג שלך ורציתי להגיד שאני נהנה באמת הגלישה הצבות הבלוג שלך. בכל מקרה אני אהיה מנוי כדי להאכיל שלך ואני מקווה לכתוב שוב בקרוב!