יום חמישי, 20 בינואר 2011

פעילויות מדע לילדי גן

בשנה האחרונה למדתי עד כמה יכולה להיות מאתגרת הכנה של פעילות מדעית לילדי גן. במשך חודשים רבים עמלתי יחד עם ג'ודי על הכנת סדרה של פעילויות מדע המיועדות לילדים בני ארבע עד שש, וכעת אנו מנסים אותן בפועל בארבעה גנים. אני מרוצה מהתוצאות, ויותר מכך - אני מופתע לטובה מיכולת הקליטה של הילדים וממידת ההתלהבות שלהם ממדע.

קיימות שתי מגבלות עיקריות שיש לקחת בחשבון בעת תכנון פעילות מדעית לילדים קטנים: יכולת ריכוז ויכולת מוטורית. בכל הקשור לבניית פעילות המותאמת ליכולת הקשב והריכוז של ילדי גן אני חושב שפגענו בול, כי הפעילויות שפיתחנו מבוססות על ניסויים אטרקטיביים שקל לילדים להתחבר אליהם. זו לפי דעתי גם הדרך הנכונה לבנות פעילויות מדע לילדים גדולים יותר, וילדים קטנים זקוקים לפן החווייתי באופן מיוחד.

בועת סבון ענקית על פני קערה עם מים וקרח יבש

הופתעתי לגלות עד כמה גבוהה יכולת הקליטה של הילדים בגיל הזה. פעילות בעלת נושא פשוט ומוגדר, ורצף הגיוני וברור של ניסויים מאפשרים לילדים להישאר בעניינים לכל אורך הפעילות. הפידבק החיובי שאנו מקבלים מההורים שמספרים על השיח המדעי שהם מצליחים לנהל עם ילדיהם, והילדים עצמם שמצליחים להשתמש במושגים מדעיים (כמו טמפרטורה, גז, פחמן דו-חמצני ועוד הרבה), מוכיחים לי בצורה ישירה את מידת ההשפעה המיידית של הפעילויות.

בטווח הקצר אני רואה גם יכולת מוגברת של הילדים להבין את הטבע ואת העולם שסביבם ורצון לחקור ואפילו להמציא ניסויים בכוחות עצמם. אני מאמין שהפעילויות שלנו יקנו לילדים הבנה בסיסית של מושגים מדעיים שתשמש אותם גם בטווח הארוך ותעודד אותם להרחיב את ידיעותיהם באופן מתמיד, וזאת על אף הרמה הנמוכה של לימודי מדע בבית הספר יסודי. לא קל לגרום לילדים החיים בעולם מלא בגירויים מידיים לאהוב מקצוע הדורש מאמץ מחשבתי. יחד עם זאת, אני מקווה שפעילויות המדע שפיתחנו ישאו פרי, לא רק בטווח הקרוב, ויסייעו לילדים לגבש גישה חיובית כלפי המדע והבנה לגבי חשיבותו.

16 תגובות:

שמעון לוי אמר/ה...

אני חושב שאתה עושה עבודה חשובה.
יישר כוח!

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה שמעון.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תגובה לרשומה שקיבלתי במייל:

קראתי באיזה מקום שכשמתארים לילדים (כמובן גדולים יותר) את עקרונות תורת הקוואנטים, ממה עשוי עולמנו ומגוון של בעיות קוסמולוגיות (הכל כמובן בפשטות המתבקשת), הם קולטים זאת בקלות מרובה.


התגובה שלי (אריה):
אני מסכים בהחלט עם הנאמר. אני רואה בעצמי שקל יותר להנחיל הגדרות נכונות ומושגים מדויקים לילדים שטרם נחשפו לשימוש לא נכון באותם מושגים. כדוגמה אני יכול להביא את מושג המסה לעומת מושג המשקל. די קשה להסביר את ההבדל לילדים שמשתמשים במילה משקל במשמעות של מסה. קל יותר לספק תחושה ראשונית של שני המושגים לילדים שטרם נחשפו לשימוש השגוי בהם.

אנונימי אמר/ה...

איזה יופי. מקווה שתגיעו לעיר שלי (אשדוד).

יהונתן מחברותא אמר/ה...

אריה שלום,
היה לי ממש נחמד בפעילות שלך שעשית לנו (בית ספר חברותא)
תודה רבה רבה
יהונתן קרמן,כיתה י1!

יהונתן מחברותא אמר/ה...

ראיתי שיש לך שני מאמרים על חורים שחורים,מכוון שאני עושה עכשיו עבודה בפיסיקה על חורים שחורים.
נושא ממש מעניין אך מסובך קצת
:)

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

לאנונימי - אתה מוזמן לפנות אלי בטלפון
052-4553278 או במייל.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

יהונתן - גם אני מהניתי לפגוש אותך ואת חבריך.
בהצלחה עם החורים השחורים (אחד הנושאים האהובים עלי במדע).

ג'ודי מלמד-כץ אמר/ה...

מה שהכי הרשים אותי במפגש עם הקטנטנים היו יכולת הספיגה וכושר ההבנה האינטואיטיבי שיש להם. השיפור בין פגישה לפגישה הוא מדהים.

iTeacher אמר/ה...

איזה כיף לקרוא ולדעת שיש מישהו עם ידע נרחב שעושה דברים מהלב ! זה המתכון הבטוח שהדברים יצליחו ! פשוט כיף !

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה רבה!

רועי צזנה אמר/ה...

כל הכבוד, אריה. מזל שיש אנשים כמוך וכמו ג'ודי שטורחים ומצליחים להביא מדע גם לילדי הגן!

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה רועי.

הצגות לילדים אמר/ה...

שלום רב. הגעתי במקרה אל הכתבה ואני חייבת לציין שהפעילויות הללו לפי דעתי רק מועילות לילדים! אני לא מתעסקת באופן מקצועי בחינוך לילדים, אך באופן הגיוני מבינה שדבר זה רק עושה טוב לחינוך ולהתפתחות הילד! אני אשמח אם אתם תתנו רשימת הגני ילדים עם מערכת חינוך מסוג זה.. תודה רבה

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה שרון.
השנה אנחנו פעילים בעיקר באזור באר שבע, ערד ודרום הר חברון. לפרטים נוספים את מוזמנת ליצור קשר עם אשתי ג'ודי בטלפון 052-4553279

הצגות לילדים אמר/ה...

הבנתי... חבל מאוד שלא קרוב למרכז, אך בכל אופן רק מפרגנת על הרעיון ותעדכנו אותי שתתקרבו אלינו :)