יום רביעי, 11 במרץ 2009

בדיקה מדעית של סיאנסים

בעקבות פרסום הפוסט אודות הסיאנס שהתחמקתי ממנו קיבלתי מספר תגובות מעניינות. שאלה שקיבלתי במייל: האם סיאנסים נבדקו באופן מדעי? אם לומר את האמת, מדענים לא ששים לעסוק בעניינים כאלו. זה טוב לפרסום תקשורתי, אבל גרוע לקריירה אקדמאית. גם במדע יש ענייני אופנה, ואני מתאר לעצמי שקשה לגייס תקציב למחקר אודות סיאנסים, אך בכל זאת היו מדענים שניסו לבדוק את הנושא בצורה מבוקרת. רובם הגיעו למסקנה שמדובר בעורבא פרח, ואף אחד מהם לא הצליח להראות תוצאה מובהקת המצביעה על חיים אחרי המוות. היו מדענים שניסו למצוא הסברים פסיכולוגיים להתרחשות בעת סיאנס, דוגמת הזיות, שנבעו אולי מסיבות פיזיקליות, כמו למשל צליל מסוים בתדרי תת-שמע (פחות מ-20 הרץ) שעליו נטען שהוא גורם למצב של תהודה בעין, וכך השומע אותו רואה "רוח רפאים". אני לא סגור על ההסבר הזה - אנסה לבדוק עוד. בכל אופן הדעה המדעית המקובלת היא שאין ראיות לקיומן של רוחות רפאים.

ברור לי שחלק מהמתקשרים (מדיומים) מרמים ביודעין על מנת להרוויח כסף מהמקצוע. אין לי בעיה עם זה, אבל הייתי רוצה שהאנשים שבאים אליהם יהיו מודעים לכך שאין ראיות מדעיות לקיומן של רוחות רפאים ויראו את החווייה כחווייה מיסטית שקשורה לאמונה האישית שלהם בלבד. אולי משהו כמו תווית האזהרה שמופיעה על קופסת הסיגריות. אני חושב שבשביל לחקור את הנושא לעומק מבחינה מדעית צריך למצוא מתקשר שאינו רמאי, כלומר כזה שאכן יודע לערוך סיאנסים ורואה מראות ושומע קולות. אותו מתקשר צריך לבוא בגישה ביקורתית, הווה אומר להיות מוכן לכך שיימצא הסבר מדעי פשוט לתופעות שהוא חש. מצד שני גם המדענים צריכים לבוא בגישה פתוחה ולהיות מוכנים לכך שייתכן כי מדובר בתופעה שאינה מוכרת למדע כיום.

אבל, בעצם, אם יש מתקשר שבטוח בקיומן של רוחות, עדיף לו שיפנה לג'יימס רנדי, הקוסם הנודע, שמציע פרס של מיליון דולר למי שיצליח להוכיח יכולת על-טבעית. הוא לא היחיד שמציע פרסים כאלו, אבל הוא המוכר ביותר והפרס שלו הוא הגדול ביותר. עד היום ניגשו כמה מאות אנשים למבחן המקדים, שאותו איש מהם לא עבר. אם מישהו יעבור את המבחן המקדים הוא יזכה להשתתף במבחן רשמי של כוחותיו. רנדי טוען שעד היום אף אחד אפילו לא התקרב לכך. זאת לא הוכחה לאי-קיומם של כוחות על-טבעיים, אבל זה אומר משהו. הרי רובנו לא נפספס הזדמנות לזכות במיליון דולר, אם כל מה שצריך לעשות זה להפגין כישורים שיש לנו. בסרטון הבא חושף ג'יימס רנדי כמה שיטות של טוענים ליכולת על-טבעית, כמו אורי גלר. קצת ארוך, אבל שווה צפייה.



לסיום, מקרה מעניין שאירע באחת הבדיקות המבוקרות הראשונות שנערכו. הירחון סיינטיפיק אמריקן הציע ב-1922 פרס בשווי 2,500 דולר לראשון שיצליח לגרום לרוח רפאים להטביע את דיוקנה על תצלום ולראשון שיצליח להראות תופעה על-טבעית באופן חד-משמעי. המתקשר הראשון שניגש לבדיקה היה ג'ורג' וליאנטין. בתחילת הסיאנס הוא התיישב על כיסא, ובמהלכו נשמעו קולות מוזרים מחצוצרה מרחפת קשורה שהוצבה בתוך החדר. וליאנטין לא ידע שמארגני הבדיקה התקינו בכיסא מעגל חשמלי שהדליק נורה בחדר סמוך בכל פעם שהוא קם. הקולות מהחצוצרה נשמעו רק באותם רגעים שבהם וליאנטין עזב את הכיסא במהלך הסיאנס. הפרס של סיינטיפיק אמריקן לא הוענק לאיש.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תפסו את אורי גלר בשידור חי:
http://www.youtube.com/watch?v=V1Y7QR314xA

נאוה אמר/ה...

אני לא חושבת שתצליח לשכנע את מי שמאמין בסיאנסים. כמו שאמרת אמונה היא דבר לא מדעי. עלי זה דווקא עבד ואם קודם חשדתיי שאין סיאנסים היום אני בטוחה שאין. או שאולי אני מאמינה שאין :-)

אנונימי אמר/ה...

אל תעצמו עיניים !!!
יש רמאים אבל זה לא אומר שהתופעה היא רמאות.
אל תסגדו ל'ראציונאל',יש דברים שגדולים אפילו ממנו...