יום ראשון, 8 בנובמבר 2009

חיסון לשפעת החזירים

כבר כתבתי מספר פעמים על שפעת החזירים ולכן לא ארחיב יתר על המידה, רק אציין שהפניקה מוגזמת לדעתי. תמוהה בעיני ההחלטה החפוזה של הממשלה לרכוש חיסונים עבור כל האוכלוסיה. רצוי היה לחכות על מנת ללמוד יותר על חומרת המחלה עצמה בהשוואה לשפעת עונתית, ובמקביל לבדוק את יעילות החיסון ואת תופעות הלוואי, ולא להיות שפני הניסיון. אני אישית לא מתכוון להתחסן, לפחות לא בנגלה הראשונה.

15 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אתה לא ממש שפן נסיונות אחרי שבעולם התחסנו כבר מעל למליון אנשים עם תופעות לוואי הרבה פחות חמורות מהסימפטומים (כולל מוות) של שפעת החזירים.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

הבעיה כרגע היא שעדיין אין מספיק מידע, לא לגבי המחלה ולא לגבי החיסון. אני משער שבעוד שנה נהיה כולנו חכמים יותר.

אלעד טורצ'ין אמר/ה...

אני מסכים עם אריה, אבל שנה אולי זה יהיה מאוחר מדי בשביל מספר אנשים... אין ספק שהתקשורת מנפחת את מימדי המגפה אבל באותה נשימה ניתן להגיד שאכן אנשים מתים מסיבוכים של המגפה,
באופן אישי אני כחולה אסטמה יעבור את החיסון, הן מבחינה אישית כדי שאני לא ידבק במחלה והן מבחינה ציבורית שכן אני לא ידביק אנשים וימשיך לגלגל את כדור השלג הזה, וזה בדיוק כמו שיש מספר אנשים באוכלוסיה שלא מחסנים את ילדיהם בטענה שזה יכול לגרום לבעיות שלהם, אבל למעשה הם פוגעים בחברה שמנסה להעביר מהעולם הזה את המחלה, ובכך שהילדים לא מחוסנים הם עוזרים למחלה להתפשט ברחבי הציבור הלא מחוסן. מבלי קשר לשפעת החזירים.


נ.ב
ראיתי בחדשות סרטון שצולם בחו"ל של אישה שסובלת מתופעות לוואי מאוד מאוד מוזרות כתוצאה מן החיסון לשפעת החזירים, זה מתבטא בכך שהיא לא יכולה ללכת לאט אלא רק מהר, והיא לא יכולה לדבר טוב אם היא עומדת במקום, אבל אם היא רצה היא עושה הכל כרגיל, בנוסף קשה לה ללכת קדימה אבל ,ללכת אחורה אין לה בעיה...
אשמח אם תסקור את המקרה הזה, מעניין אם זה נכון הסיפור של האישה... 

אלעד טורצ'ין אמר/ה...

הזה הסרטון
http://www.youtube.com/watch?v=0BFh0cE-CdY&feature=player_embedded

זה ממש מעניין
הנה הכתבה הnana10:
http://health.nana10.co.il/Article/?ArticleID=675877&TypeID=1&sid=220

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

היי אלעד. תודה על התגובה המפורטת.
שמעתי על המקרה של הבחורה שחלתה בדיסטוניה (Dystonia). קשה לי להתייחס לזה באופן ספציפי ולהכריע אם היא חלתה עקב החיסון או בלי קשר אליו.

באופן כללי, ולאור מה שקראתי בנושא יש סבירות נמוכה מאוד לחלות במחלות נוירולוגיות עקב חיסוני שפעת. מבחינת סדר גודל מדובר במקרים בודדים לכל מיליון חיסונים. אני משער שבעוד מספר חודשים נדע יותר בעקבות מבצע החיסונים העולמי.

dugmanegdit אמר/ה...

אלעד-

מקרי המוות שאתה מדבר עליהם הקשורים בחיסון של 1976 היו כתוצאה מסינדרום ז'ילאן-ברה. לסינדרום שכיחות רגילה של 1-2 מקרים לכל 100,000 אנשים בשנה. כרבע מהאוכלוסיה האמריקאית חוסנה באותה העת כנגד שפעת החזירים, קרי - כ-50 מליון בני אדם. עם שכיחות של 1-2 מקרים לכל 100,000 איש בשנה אנו מצפים לכ-500-1000 מקרים של סינדרום ז'ילאן-ברה בסמיכות לחיסון. אכן, נצפו כ-500 מקרים באותה תקופה. הקישור בין התמותה לבין החיסון היא ברורה לאור הנטיה האנושית לחפש סיבתיות (וליתר דיוק - במנגנון הספיציפי שבעזרתו אנו מחפשים סיבתיות). אולם אין כל קשר בין המחלה לבין החיסון ההוא, חוץ מאשר העובדה (שנובעת מחוק המספרים הגדולים) שאפילו אם תזריק תמיסת אינפוזיה ל-50 מליון אנשים עדיין כ-500-1000 מהם יחלו בסינדרום ז'ילאן-ברה....

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

תודה על התגובה.
אני מסכים שהשכיחות של תופעות הלוואי של חיסון השפעת פחות או יותר ידועה. אני אומר פחות או יותר משום שבכל זאת החיסון הוכן בצורה מהירה ובכמויות גדולות באופן ניכר מהרגיל, ויש כאן נעלמים, במיוחד בכל הקשור לתקלות שיכולות להתרחש בעת הייצור. מצד שני, הסיכון למוות או לסיבוכים של שפעת החזירים יחסית לשפעת עונתית הוא נעלם בשלב זה.
אני, אגב, לא נוהג להתחסן נגד שפעת עונתית, ועד שלא יהיו לי יותר נתונים לגבי שפעת החזירים ולגבי יעילות החיסון ותופעות הלוואי, אני מעדיף לא להתחסן גם נגדה.

אפרופו חיסונים. צריך לקחת בחשבון גם את היעילות שלהם. זה פרמטר שקשה לבדוק. הבן שלי התחסן נגד אבעבועות רוח כשהיה תינוק ואחרי שנתיים חטף את המחלה, אמנם בצורה קלה יחסית, אבל גם אני נדבקתי. אז גיליתי שלא חליתי בה מעולם וגם לא קיבלתי חיסון בילדות (אז לא היו). סבלתי מאוד במשך כמה שבועות - זו מחלה שפוגעת במבוגרים הרבה יותר חזק מאשר בילדים. לפחות עכשיו אני מחוסן...

אנונימי אמר/ה...

אריה שלום,זה האנונימי מה"פולסמנטיקה".

קראתי ידיעה בYNET על מציאת מבנים עצומים שאינם גלקסיות ביקום,קישור מצורף-

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3802901,00.html
.
תהיתי בעניין טיב ה"חוטים" הללו
ואילו אינטרקציות הם מבצעים עם חומר(כיוון שאינטרקציה כבדתית איננה נשמעת מספיק חזקה לבדה).
מלבד זאת נשמע שהתגלית מזהירה,אי אקראיות ביקום אומנם סותרת את ההנחה שהחומר מפוזר באחידות בחלל אך מקלה על אסטרופיסיקנים למצוא תכונות של היקום עקב תבנית מסוימת שאיננה כאוטית(שהרי הן מורכבות ביותר-פרקטלים בין היתר).

אם תוכל לעזור אשמח,ובאופן כללי לעניינך.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

אני מודה שקצת קשה להבין מהכתבה, אבל הכוונה היא שאם ממפים גלקסיות מרוחקות ומסתכלים על התמונה בקנה מידה קטן, כלומר מפה שבה כל גלקסיה תופסת נקודה, אז מקבלים מין מבנה של חוטים.

אני מתאר לעצמי שזה נדבך נוסף במיפוי היקום, אבל אני לא בטוח שמדובר בתגלית יוצאת דופן. ניתן למצוא חומר נוסף בקשר למבנה היקום בקישור הבא:
http://www.astro.princeton.edu/universe/

dugmanegdit אמר/ה...

אריה-

אני שמח לשמוע שאתה מחוסן עכשיו (!!) כנגד אבעבועות רוח. זה באמת מבאס לחטוף את זה כמבוגר!

לעניין תגובתי - זו היתה קשורה רק לקשר לתסמונת גיאן-בארה. העניין הוא שלא נראה שיש קשר וכדאי להפסיק להתייחס לסיפור הדי מופרך הזה.

בעניין הנעלמים - אני חושב שדווקא תהליך הייצור אינו נעלם גדול כיוון שמדובר באותו תהליך שבו מייצרים את חיסון השפעת הרגילה. גם תופעות הלוואי הן ידועות באופן די ברור. השאלה העיקרית בעניין הזה (והיא תקפה לגבי כל חיסון) הוא איזה מין "כיסוי" החיסון נותן. יש חיסונים רבים שנותנים כיסוי שקרוב מאוד ל-100%, קרי - הסיכוי שתחלה הוא נמוך מאוד וגם אם תחלה כמעט לא תחוש דבר. חיסון השפעת הרגיל (וסביר להניח שגם הנוכחי) הוא חיה מעט שונה - אחוז לא מבוטל מהמחוסנים יחלה במחלה אלא שהוא יחלה בה בדרגות שונות, וגם יכולת ההדבקה תשתנה. הנתונים הקשורים בכך הם לדעתי הנעלם הגדול בחיסון הנוכחי.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

הגישה שלי למדע היא ביקורתית, ולמרות שקראתי כמה מאמרים שתומכים בקשר בין חיסון השפעת לתסמונת גיאן-בארה, אני נוטה להסכים איתך ולומר שהקשר לא הוכח.
עם זאת, נושא תופעות הלוואי של חיסון השפעת אינו ברור די צרכו עדיין, ולפי התרשמותי יש ראיות הקושרות בין החיסון להתפתחות מחלות מסוימות.
אגב, תופעות הלוואי לא חייבות להיות קשורות לחומרי החיסון, וייתכן שמקור חלקן בזיהומים הנובעים מדרך הכנתו.

אנונימי אמר/ה...

רק לחשוב על הכסף שעלו החיסונים לממשלה ומה שאפשר היה לעשות איתו עושה לי רע

אנונימי אמר/ה...

רכישת החיסונים על ידי הממשלה היא משגה וצעד טפשי. המטרה היתה תקשורתית נטו.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

בפרפסקטיבה של מספר חודשים נראה שאכן אין סכנה בריאותית בנטילת החיסון, אך ברמה הלאומית אני משוכנע שרכישת חיסונים לכלל האוכלוסייה הייתה צעד בזבזני ולא נחוץ.

ולגבי האישה שחלתה כביכול בדיסטוניה עקב נטילת החיסון - היא הבריאה באורח פלא. לא נראה לי שהיא הייתה חולה מלכתחילה.

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה על הכתיבה הזאת, זה היה אינפורמטיבי unbelieveably ואמר לי טון