יום שישי, 30 באפריל 2010

משתתפי גמר פיימלאב 2010

פניתי למשתתפי גמר תחרות פיימלאב ישראל 2010 וביקשתי מהם לספר קצת על עצמם ועל הדרך שבה הם מתכוננים לגמר. הנה התשובות שקיבלתי.
קוראים לי קרין ארדון דרייר, אני בת 31 ואני דוקטורנטית באוניברסיטת תל אביב בחוג לגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים ובבית הספר ללימודי סביבה על שם פורטר. אני עוסקת במטאורולוגיה, בתחום של גרעיני קרח – אלה בעצם החלקיקים שבזכותם יש קרח בעננים וגם גשם.
הרצאת חצי הגמר שלי עסקה בהשפעה של זיהום אוויר על כמות הגשם. יש המון מחקרים שמראים שבעננים חמים ללא קרח זיהום האוויר גורם להיווצרות כמות גשם קטנה יותר. המשפחה, החברים והמנחה שלי היו מאוד שמחים לשמוע שעליתי לגמר. האמת שהיו לי חששות להגיע בכלל למוקדמות. ראיתי את ההרצאות באינטרנט וחשבתי את מי מעניין מה שאני חוקרת...
לגמר אני מתכוננת בקריאה של חומר מדעי נוסף ובניסיון להתגבר על פרפרי הבטן. אני מניחה שאם אזכה, אשתדל לייצג בכבוד את המדינה ואת המוסד שממנו אני מגיעה. אם לא אזכה, לא נורא, זו הייתה חווייה והסדנה לימדה אותי הרבה. בכל אופן, אני לא חושבת שהתוכניות העתידיות שלי ישתנו בין אם אזכה או לא אזכה. בנימה אישית – חבל שאין מודעות בארץ לתחרות הזו. המון סטודנטים מהאוניברסיטה שלי בכלל לא ידעו עליה.
                                                                                                
המתחרה השני הוא אופיר רייך. נושא ההרצאה שלו בשלב חצי הגמר היה תורת רמזי: איים של סדר (או "מה אני אומר לאמא שלי כשהיא אומרת שהחדר שלי הוא בלאגן מוחלט"). הוא מספר שהמשפחה שלו לא הייתה מעורבת בעובדה שיש שלבים וגמר וכאלה, אז התגובה כשהוא עלה לגמר הייתה פושרת יחסית. "הם עדיין לא מאד מעורבים בנבכי התחרות", הוא אומר.
לשאלתי לגבי הדרך שבה הוא מתכונן לגמר עונה אופיר: 
הכי חשוב לבחור נושא טוב. שברתי את הראש, דיברתי עם כל מי שאני מכיר בתחומי ואני מעריך את דעתו, וחיפשתי בנרות נושא טוב להרצאה. צריך שההרצאה תהיה על נושא לא חרוש, פשוטה מספיק בשביל הקהל הרחב ועם עומק כך שהקהל ירגיש שהוא למד משהו כללי וחשוב.
בתשובה לשאלה האחרונה שלי "מה תעשה אם לא תזכה?", אומר אופיר:
מה השאלה הזו? התחרות הזו היא לא כל חיי, למעשה חלק יחסית קטן. אמשיך בחיי הרגילים ואזכור את הזיכרון הנחמד. אולי גם אשתלב בקבוצת בוגרי פיימלאב שמרצה על נושאים מדעיים לילדים ונוער ברחבי הארץ. נראה...
                                                                                                 
יאיר בן חורין מגיע לתחרות מירושלים. יש לו תואר ראשון בפיזיקה ופילוסופיה מהאוניברסיטה העברית, והוא מדריך במוזיאון המדע בירושלים. בחצי הגמר ענה יאיר על השאלה "מדוע אנשים נופלים באוטובוס?! על כוחות מדומים ועקרון ד'אלמבר".

כיצד אתה מתכונן לגמר?
אני מחפש את השעון שבו 3 דקות זה הכי הרבה זמן...
ומה תעשה אם לא תזכה?
אפסיק לעבוד על המבטא הבריטי שלי... אבל ברצינות: אמשיך לעשות את מה שאני אוהב - להדריך; לחשוף אנשים למדע, ללמד אותם דברים מעניינים ולהראות להם שזה יכול להיות כיף גדול.
                                                                                                
שאר המתחרים הם גיא רוזנצווייג, עודד שפיר, בן הורוביץ, אירה צ'רקס, רוני עתידיה וחנה ארצי.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בהצלחה יאיר! אוהבים אותך!

יוסף אמר/ה...

אני מתכוון להגיע. הולך להיות ערב מעניין. הצעה למארגנים שאולי כבר אין זמן ליישם השנה: לשלב את ההרצאות עם קפה ועוגה.