יום חמישי, 9 ביוני 2011

התחזית האסטרולוגית הגרועה בהיסטוריה

גלילאו גליליי מוכר כאחד מאבות המהפיכה המדעית. השיטה שבה הוא דגל, ואשר הפכה לסימן היכר של המדע המודרני, היא בחינת תאוריות באמצעות ניסוי ותצפית. לגלילאו גליליי הייתה השפעה על דורות של מדענים והוא נחשב בצדק לאחד מאנשי המדע המוכשרים מאז ומעולם. אבל לא כולם יודעים שמלבד היותו פיזיקאי, אסטרונום, מתמטיקאי ופילוסוף היה גלילאו גם אסטרולוג.

גלילאו גליליי

גלילאו נחשב בימיו למתמטיקוס - אדם שעוסק במתמטיקה, אסטרונומיה ואסטרולוגיה. באותה תקופה, יש לומר, אסטרולוגיה נחשבה למדע מן המניין והעיסוק בה לא הוגדר בתור תחום "לא מדעי", כמו בימינו. קשה לדעת עד כמה האמין גלילאו בהשפעה של מיקום הכוכבים בשמים על חייהם של אנשים, אבל עובדה היא שגלילאו נהג לערוך הורוסקופים ולחזות את עתיד חייהם של אנשים חשובים ושל בני משפחה. אולי הוא רצה לספק את רצונותיהם של אותם אנשים לגלות את הטמון בגורלם? אולי הוא ראה בכך יישום נוסף של ידיעותיו האסטרונומיות? ואולי הוא התייחס לכך כאל שעשוע, ותו לא?

בלי קשר לדעתו האישית של גליליי על אסטרולוגיה, ברור שכאשר פנתה אליו כריסטינה, הדוכסית הגדולה של טוסקנה, לברר את עתידו של בעלה פרדיננדו, לא יכול היה גלילאו לסרב. פרדיננדו הראשון לבית מדיצ'י, הדוכס הגדול של טוסקנה, עלה לשלטון ב-1587 לאחר מות אחיו. הוא נשא לאישה את כריסטינה שנתיים מאוחר יותר, ויחד הם תמכו באמנות ובמדע במשך כל שנות שלטונם. אגב, פרדיננדו היה זה שמינה בשנת 1589 את גלילאו למשרת פרופסור באוניברסיטה של פיזה, אף על פי שגלילאו מעולם לא השלים את לימודיו. מלבד זאת, היה פרדיננדו שליט מוצלח ונוח לבני עמו ולבני עמים אחרים. הוא עודד את הסוחרים היהודים להתיישב בליבורנו במטרה להפוך אותה לעיר מסחר מובילה, והוא הקים את בית הדפוס האוריינטלי שהיה מהראשונים שהדפיסו ספרים בערבית.

פרדיננדו הראשון לבית מדיצ'י

גלילאו שהה בפדובה כשהוא קיבל מכתב מכריסטינה ובו היא מספרת לו שפרדיננדו חולה. כריסטינה ביקשה מגלילאו להכריע לגבי תאריך הלידה של בעלה על מנת שיהיה ניתן לערוך עבורו הורוסקופ מדויק. במכתב שנשלח ב-16 בינואר 1609 עונה לה גלילאו בדבר תאריך הלידה הנכון לפי דעתו וחוזה לפרדיננדו שנים ארוכות ופעילות.

הורוסקופ בכתב ידו של גלילאו

פרדיננדו הראשון לבית מדיצ'י מת 22 ימים מאוחר יותר.

ידוע שכריסטינה לא שמרה טינה לגלילאו על התחזית הכושלת. גלילאו עצמו חזר ב-1610 לאוניברסיטה של פיזה בעקבות הזמנתו של קוזימו השני, הדוכס החדש, בנו של פרדיננדו המנוח, ומונה שם לשמש כפרופסור בכיר למתמטיקה. גלילאו וכריסטינה שמרו על קשר טוב, ובמכתב מפורסם שכתב לה גלילאו ב-1615 הוא מתאר את עיקרי התורה ההליוצנטרית, לפיה השמש נמצאת במרכז מערכת השמש. לתמיכה של גלילאו בתורה ההליוצנטרית נודעה חשיבות רבה בדורות הבאים, ומצד שני היא גם זו שגרמה לצרות שלו ולהסתבכות שלו עם הוותיקן.

כריסטינה מלוריין, הדוכסית הגדולה של טוסקנה

מאז ימיו של גלילאו השתנתה הגישה לאסטרולוגיה וקשה למצוא כיום אנשי מדע שמאמינים באסטרולוגיה או נוהגים לפיה. אסטרולוגיה היא תחום שקשה לבדוק אותו בניסוי או בתצפית, וקשה למצוא דרך לאשש אותה. עובדה זו הפכה את האסטרולוגיה לתחום מוקצה בעיני רבים. עם זאת, יש כאן גם עניין של אופנה, ולכל הפחות ברור שכל עוד אסטרולוגיה הייתה באופנה היה קשה לומר עליה שהיא לא מדעית.

לי אישית קשה לקבל את אמיתותה של תאוריה שלא יכולה להצביע על קשר סיבתי בין תופעה (מיקום הכוכבים בשמים) לתוצאה (גורל בני האדם). אי לכך אני לא מוצא טעם לבזבז זמן או כסף על אסטרולוגיה ועל הורוסקופים. אבל זו בהחלט העדפה אישית שלי.

לסיום, שיר שמבטא די טוב את מה שאני חושב על הנושא. "סוד המזלות" של אביהו מדינה ומשה בן מוש ובביצוע של זוהר ארגוב.



6 תגובות:

ספיר אמר/ה...

אז למה אתה חושב שכל-כך הרבה אנשים קוראים הורוסקופ ומאמינים באסטרולוגיה?

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

ספיר - תודה על השאלה.

אני סבור שהחשש מהלא-נודע מוביל אנשים להקדיש זמן לאסטרולוגיה. רבים רואים זאת כשעשוע, בבחינת "זה אולי לא תמיד נכון, אבל בוודאי לא מזיק".

כדאי גם לזכור שאנו מוקפים במידע, וקשה בחיי היומיום לברור באופן מתמיד מידע אמין מתוך ים המידע שמסביב.

התחזיות האסטרולוגיות עצמן נוטות להיות מעורפלות ודו-משמעיות כך שיתאימו כמעט לכל אדם, וקל לנו להזדהות עמן. קוראים לזה אפקט פורר.

Elad אמר/ה...

"אסטרולוגיה היא תחום שקשה לבדוק אותו בניסוי או בתצפית, וקשה למצוא דרך לאשש אותה"
אני היתי מתנסח קצת יותר בחדות:
"אסטרולוגיה היא תחום שבו תחזיות הן כמעט בלתי אפשריות להפריכה"
ואולי מגניב איזו שורה על פופר באותה הנשימה ...

אני חושב שגם ראוי לציין שאסטרולוגיה היא פסבדו-מדע כמו תחומים פופולארים רבים כגון: אקופונקטורה, הומאופאתיה, גרפולוגיה, ועוד.
אורי רדלר, באתרו http://www.haoona.com/encarticle_i.asp?id=591
נותן כמה דוגמאות ומסביר קצת את התופעה.
יש גם ביקורת כללית יותר ומאוד מענינת באתר :
http://www.sciencebasedmedicine.org/

מלבד זו, פוסט מענין מאוד.

GuruYaya Make Music אמר/ה...

תמיד אני תוהה לגבי הטענה שאסטרולוגיה אינה ניתנת לאימות או הפרכה. ניתן למשל, לבדוק אם יש הבדלים ניכרים בכמות הגירושין והנישואין, בין מזלות "מתאימים" ל"לא מתאימים". אפשר לבחון האם ישנה התפלגות בין תחומי עבודה שונים, התואמת את המזלות (נניח תחומים שבהם ישנה נטיה מטמטית גבוהה, ונוכחות של בני מזל מאזניים באותם תחומים). אפשר לעשות מבחני טעימה, ולראות אם יש מזלות שמעדיפים מזונות מסויימים.
אסטרולוגיה מספקת כר נרחב להוכחתה ולהפרכתה. אני מניח שפשוט אף אחד לא טורח לבדוק זאת ברצינות, מאחר והתאוריה די טיפשית.

עמית סגל אמר/ה...

רציתי להוסיף פה דוגמא,
ערכו באוניברסיטה בארה"ב,בקורס לפסיכולוגיה (נגיע להקשר אחר כך) ניסוי בקרב הסטודנטים,המרצה שהתפאר רבות ביכולת הניבוי שלו ע"י הכוכבים רצה להוכיח לכיתה שלו את יכולותיו,
הוא חילק לכל אחד מהם תחזית הורוסקופית אישית וביקש מהם לדרג את רמת הדיוק של התחזית שלו לפי הדמיון שלה לאישוית הסטודנט, רוב מוחץ של הסטודנטים הרגישו שבאמת ההורוסקופ מתאר אותם, לצורך השוואה ובדיקה אובייקטיבית ביקש המרצה שכל סטודנט יעביר את התחזית שלו לאדם שיושב לידו ושגם הוא ידרג את מידת הדיוק....ברגע שהם העבירו בניהם את הדפים הם נוכחו לדעת שהתחזית של כולם הייתה זהה,המרצה אסף מכל מיני תורים אסטרולוגים שורות מפתח...

מה הוא הוכיח כאן?

מבחינה מדעית הוא לא פסל את שיטת האסטרולוגיה אבל ,וכאן אנחנו מגיעים לקורס בפסיכולוגיה, יש פה דוגמא לאימוץ של תכונות ע"י אנשים,בני אדם אוהבים להרגיש שדברים (טובים בעיקר) שאומרים עליהם הם באמת נכונים מן ליטוף לאגו,ואפילו אוהבים לאמץ תכונות (להתנהג בהתאם למצופה מהם).

Chaldean Scrutator אמר/ה...

אסטרולוגיה מודרנית איננה מדע כי היא איננה נבנית נחקרת ונלמדת במתודות המדעיות המודרניות. עיקר הבעיה היא שהקשר בין אסטרולוגיה מודרנית לאסטרולוגיה עתיקה הוא קשר שבור. חלק גדול מהידע אבד. ומה שנעשה עם חלקיקי הידע הוא מגוחך. היחס בין אסטרולוגיה עתיקה למודרנית הוא אותו היחס שבין אסטרולוגיה מודרנית להורסקופים בעיתונים. שבריר חסר ערך של גוף ידע.