יום ראשון, 19 בדצמבר 2010

חינוך ביתי

בזמנו התבקשתי על ידי אחד מקוראי הבלוג לחוות את דעתי על חינוך ביתי. התמהמתי עם התשובה, בין היתר כי אני מתחבט בה לא מעט באופן אישי. אחרי התלבטות ארוכה, שלחנו את ילדינו לבית ספר רגיל. ההתלבטות נובעת מכך שמערכת החינוך בישראל באמת גרועה. כך היה כשאני למדתי בבית ספר וכך זה גם היום. מובן שיש מקומות ברמה גבוהה, אבל הם היוצאים מן הכלל.

רמת ההוראה הממוצעת בבתי הספר נמוכה. הסיבה הראשונה היא הרמה הממוצעת של המורים: להרבה מורים אין את הכישורים הנדרשים להוראה ואין את הידע הדרוש. הסיבה השנייה קשורה לתנאי העבודה - המורים לא מקבלים בדרך כלל את הכלים הנדרשים. הם לא עוברים הכשרות מתאימות, אין להם מקום שקט בבית הספר שבו יוכלו להכין מערכי שיעור, אין להם אפילו מחשב אישי בעבודה, ובכלל אין להם ציוד עזר מתאים. מה גם שהכיתות גדולות מאוד והמורים לא מסוגלים לתת יחס אישי לתלמידים. יחס אישי לכל תלמיד, למשל בצורת פגישה שבועית אישית, הוא מצרך כל כך חשוב, ובלעדיו קשה לי לראות כיצד יכול מורה לקדם את התלמידים לפי צורכיהם.

בעיה נוספת בבתי הספר היא האלימות. קיימת אלימות בין תלמידים וקיים מתח מתמיד. אני מאמין שאם בית הספר היה מקום מעניין יותר, מאתגר יותר ותומך יותר, רמת האלימות הייתה יורדת. אבל זה לא המצב. האלימות הפיזית והמילולית יוצרת מתח שלילי שמשפיע לרעה על הילדים גם בבית. חינוך ביתי, לעומת זאת, יכול להתקיים באווירה שלווה ונינוחה. יתרה מכך, בעיני הוא מהווה צעד חשוב של הורה שלוקח אחריות מלאה על חינוך ילדיו.

יחד עם זאת, בחרנו לשלוח את ילדינו לבית הספר. הסיבה הראשונה היא שבית הספר מהווה מעין מגרש משחקים לחיים שאחר כך, והילד יכול לבנות בו כישורים חברתיים בתנאים שאנו לא יכולים להעניק לו בסביבה הביתית המוגנת. בית הספר הוא גם מקום שבו הילדים זוכים לעצמאות, והם מחויבים, לראשונה בחייהם, לפתור בעיות בכוחות עצמם. אפילו המפגש עם מורים רבים, חלקם טובים יותר חלקם פחות, מאפשר לילד להיחשף למגוון דרכי לימוד ולדעות שונות, דבר שעוזר לו לגבש את אישיותו. יתרונות נוספים של בית הספר קשורים לפעילויות העשרה, כמו טיולים, סיורים, הרצאות וכדומה - פעילויות שקשה להורה לארגן לבד.

חוץ מזה, יש כמובן את הצורך של ההורים לעבוד, מה שעלול להיות קשה מאוד כשנמצאים עם הילדים כל היום. בנוסף לכך, אני צריך להודות שלי יש גם צורך לנוח מהילדים, כמו שלילדים יש צורך לנוח מההורים, ובית הספר מהווה פתרון מצוין למטרה זו.

בסופו של דבר שלחתי את ילדי לבית הספר, אבל אני משקיע בהם שעות רבות אחרי הלימודים ובסופי שבוע, כך שחלק גדול מהחינוך ניתן להם בבית. אני לא סומך על בית הספר מבחינה לימודית, ובהיבט חשוב לא פחות - אני משוכנע שאין מישהו בצוות בית הספר שיכול לעזור להם בשעת צרה. לכן אני נהנה לעשות איתם בבית ניסויים מדעיים, לספר סיפורים היסטוריים, לקרוא יחד איתם בתנ"ך, לתת להם שאלות אתגר במתמטיקה, לקרוא באנגלית, לשחק כדורגל ובעיקר להקשיב.

לקריאה נוספת:
שאלות ותשובות על חינוך ביתי
המשימה: לעניין את התלמיד (בבלוג זה)
תכניות מדע שאנו מציעים לקבוצות של ילדים הלומדים בחינוך ביתי

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אל תשכח שהמשכורות בתחום הזה עלובות וזה מרתיע אנשים רציניים ואיכותיים שרוצים לעשות קריירה בהוראה

אלעד טורצ'ין. אמר/ה...

אכן, מסכים עם כל מילה.

אנונימי אמר/ה...

קראתי גם את הרשומה שהפנית אליה "המשימה לעניין את התלמיד", ואני חושב שבעיה נוספת היא שהאנשים שהולכים ללמוד הוראה היום הם הרבה פעמים האנשים שציוד הפסיכומטרי שלהם לא מספיק לשום דבר אחר. אז נכון שהוא לא בהכרח מדד לאיכות, אבל זה בוודאי הופך את ההוראה לברירת מחדל גרועה ומאכזבת עבור הלומדים אותה, ולא לשליחות.

שמעון לוי אמר/ה...

יש לי ילד בגיל 5 ואני סולד מבתי הספר הרגילים.
מאידך אני מתלבט אם אפשר לבנות בחינוך ביתי מסגרת לימודים מלאה.

אריה מלמד-כץ אמר/ה...

אלעד - תודה.

לשני האנונימים -
אני מסכים שיש בעיה עם הרמה הממוצעת של המורים, אבל אני לא חושב שניתן לפתור את זה במהירות. לדעתי יש צעדים שניתן לבצע כבר כעת ולשפר את רמת החינוך עם אותו כוח אדם שקיים היום במערכת. הרחבתי על כך ברשומה "המשימה: לעניין את התלמיד".

לשמעון - זו אכן נקודה חשובה. אני סבור שניתן לגייס באופן פרטי אנשים מתאימים שיצרו מסגרת מלאה לקבוצות של ילדי חינוך ביתי. זה כמובן עולה כסף, אבל התוצאה יכולה להיות טובה יותר ממה שהילדים מקבלים בבית הספר.

תחזית שבועית אמר/ה...

עדיין איני אימא אבל ככל שהשנים עוברות ומערכת החינוך שוקעת, אני חושבת שאשאיר את ילדיי בבית לפחות עד גיל 6, ואז נחליט. לפחות שאת הבסיס הם יקבלו בבית ואת הערכים הטובים. אני רואה איך האחיינים שלי לומדים דברים בגן שלא למדו בשום פנים ואופן בבית וזה לא נעים.

אנונימי אמר/ה...

אריה, אני רוצה להחמיא לך ולג'ודי על הדרך שבה אתם מעבירים פעילויות מדע לקבוצת החינוך הביתי בגבעתיים. יישר כח!